En tankeställare

Hur kan du ge pengar till en hemlös/uteliggare?! Varför??
- Ja, du. Hur kan jag göra det? Varför kan jag göra det? Varför gör jag det?
Jo för att jag kan och för att jag vill! Och nej, jag ger inte vem som helst pengar. Utan jag ger de hemlösa pengar, inte tiggare, det är en stor skillnad mellan dom! Hur vet jag att han är hemlös? Jo, för att jag har hört hans historia. Varför gav jag han pengar? Varför skulle jag inte göra det, jag är lyckligt ställd och har det bra. Alla har inte den turen i sitt liv. Och att ge några kronor kan hjälpa dom så långt. Det kan hjälpa till mat, något varmt att dricka eller de sista de behöver för att kunna köpa något varmt klädesplagg. Att ge några kronor ger inte bara dom något som de kan använda utan lycka och en känsla av att de finns personer där ute som bryr sig. Och var får man tillbaka, en enorm tacksamhet och glädje, för mig räcker det.  
Har du någon gång stannat upp och pratat med en hemlös? Ibland så kan man höra de mest hjärtskärande historierna, men ändå se en person som är stark och lycklig för det lilla han har. Man får en helt ny bild av hur lyckligt lottad man själv är. Att jag inte har allt jag vill ha men jag har mer än vad jag behöver själv.
Jag ger till dom för att dom behöver det och att få höra hur tacksamma dom blir är guld värt. Jag blir glad av att ge dem och att få se hur glada dom blir. Folk har så bråttom i sina liv, hyser agg och ger negativa kommentarer till en hemlös som ligger på gatan eller i en tunnel och sover. Dom tänker inte på att de hade kunnat vara dom som bär hela sitt liv i en kasse, som aldrig har en säker plats att sova på eller veta om de kommer att få mat för dagen. Alla är så upptagna med sina egna liv och glömmer att tänka "om". För de hade kunnat vara dom. Det är inte alltid ett val. Tänk på det nästa gång! Stanna upp och prata med dom. Det är inget farlig, och de blir glada. De kan betyda så mycket mer för dom än vad du tror! Tänkt på det nästa gång du ser en hemlös!

Det här tillhör inte vad jag egentligen brukar skriva om men, jag var tvungen när jag fick en anonym kommentar. En liten tankteställare, kanske. Egentligen ville jag inte inte ge något svar på den. Men det gör jag ändå. Och alla elaka/onödiga kommentarer kan ni hålla för er själva. Om jag får någon så kommer jag att ta bort dom på en gång.

Kommentarer
Postat av: Natalie Salazar

aa stor skillnad på hemlösa och tiggare håller helt med och tänker som dig

2013-11-28 @ 16:18:02
URL: http://natalies.se/
Postat av: Olivia Magnusson

Åh vad du har hjärta! Så borde fler göra!

sv: åh tack :D
kramis♥

2013-11-28 @ 17:59:41
URL: http://oliviasfotoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0